27.9.2014

Konkurssiruokaa - edullisen ruuan ABC

Oon pyöritellyt tän postauksen ideaa päässäni jo pidemmän aikaa. Kun muutin itse aikoinani pois kotoa, olisin todellakin halunnut lukea jotain aiheesta. Mulla, ja tuskin monella muullakaan, oli tossa vaiheessa todella vähän tietoa siitä mitä pitäis syödä ja minkä verran, ja se kostautui kalliina ruokaostoksina, epäterveellisyytenä ja huonona olona.

Viime aikoina mua on kans alkanut nyppiä se, miten kallista ruoka on ja miten huonosti hinta ja laatu kohtaavat. Rahalla saa lisäaineita ja e-koodeja, makeutusaineita ja ties mitä myrkkyjä, joiden tarkoitusta ja alkuperää saa vaan arvailla. Missä on liha- ja kalatiskit? Oman pitäjän tomaatit ja kurkut? Tuoreet sienet ja oman leipomon leipä? Omat rajoitteet ruokabudjettiin tekee se, että pidän ruoassa tuoreudesta ja oikeista mauista, sekä haluan saada tarvittavat hivenaineet ja vitamiinit pääosin ruuasta. Ruuan pitäisi olla myös terveellistä ja täyttävää samaan aikaan, eikä kustantaa älyttömiä.

Nämä vinkit on siis tarkoitettu kasvispainotteiseen ruokavalioon. Lopetin lihansyönnin vuonna 2005 kun tajusin noukkivani lihat aina ruuasta pois, mutta lisäsin kalan ruokavaliooni viime vuonna. Rakastan vegaanisia ruokia, mutta en ole vegaani, vaan yritän ajatella syömisiäni ihan vain maalaisjärjellä. Sen suurempia eettisiä syitä ruokavaliooni ei mulla ole, vaan syön sitä mistä tykkään, ja mulle on myös aivan sama mitä muut syö. Jos on esim. allerginen useille kasviksille, en näe mitään syytä yrittää väkisin olla kasvissyöjä, saatika sitten vegaani, tai jos liha kerran maistuu niin miksei sitä silloin saisi syödä.

A. Syö aamupala. Kaurapuuro on hyvää, halpaa ja terveellistä. Rakastan jälkiuunileipää, ja se olikin vakioaamupalani ennen. Päällysteineen kyseinen herkku tulee kuitenkin aivan liian kalliiksi arkikäyttöön. Säästän kuukausittain kymmeniä euroja syömällä puuroa. Kaurapuuro ei todellakaan ole tylsää, ja vain mielikuvitus on rajana täytteiden kanssa. Usein kippaan päälle sitä mitä kaapista löytyy, ja esim. viime aikoina kausiherkut puolukka ja omena on maistuneet erinomaiselle. Aamupalan syötyä energiaa riittää pitkälle päivää, eikä lounasta tule ahmittua tai vielä pahempaa korvattua karkilla tai pullalla. Ja joo, monilla ei ole aamulla nälkä, eikä aamupalaa todellakaan tarvi syödä heti sängystä noustua. Itse syön aamupalan usein eväsrasiasta töissä tai vapaapäivinä vasta puolilta päivin. Vinkki vitonen: jos leipää silti tekee mieli, useiden leipomoiden tehtaanmyymälöistä saa edullisesti kakkoslaatua ja tarjouksia vaikka pakastimen täydeltä.

B. Pysähdy hevi-osastolle. Yritän suosia kausiruokaa, sillä se on edullista ja usein myös lähellä tuotettua. Esimerkiksi omenoista on viime aikoina ollut jopa ylitarjontaa, ja niitä on tullut syötyä. Facebookista löytyy myös ryhmiä, joista voi löytää edullisesti tai jopa ilmaiseksi muilta ylijääneitä kausituotteita, kuten tällä hetkellä esimerkiksi juuri omenaa, sieniä tai puolukkaa. Hevi-osastolta tulee usein bongailtua tarjouksia ja niistä voi ideoida vaikka mitä herkullista ruokaa.



Ompuista piti keksiä kaikennäköistä. Tässä kuvassa on vegaaninen omenahyve, jonka pyöräytin joku aika sitten. Hyveeseen tarvitsee lähinnä jotain rasvaa ja kaurahiutaleita, ja jotain makeutusta mikäli sitä kaipaa. Itse taisin heittää tuohon pari lusikallista hunajaa. Rasvana toimi tällä kertaa kookosöljy.




C. Käytä mielikuvitusta ja kokeile rohkeasti uutta. Halvan opiskelijaruuan ei tarvitse olla pelkkää nuudelia, perunaa, pastaa ja riisiä. Itse olen ainakin todella kyllästynyt kyseisiin raaka-aineisiin, enkä niitä juurikaan osta.  Juurestarjontaa meillä riittää, ja perunan voi ihan hyvin korvata jollain muulla juureksella. Kuvassa on pyttipannu, jonka tein perunan sijaan nauriista. Nauris oli aika kitkeränmakuinen, ja ensi kerralla ajattelin kokeilla porkkana- tai punajuuripyttipannua. Sekaan (tofu-)nakkeja ja sipulia, ja terveellinen, maukas, nopea ja edullinen ruoka on valmis!

D. Bongaile tarjouksia ja osta kaappiin edullisia raaka-aineita, jotka säilyvät pitkään. Mausteilla saa ruuasta kuin ruuasta hyvää, ja ne kestävät pitkään, eikä aina tarvitse läträtä sen iänikuisen ketsupin kanssa pelastaakseen mauttoman ruuan. Mun jääkaapista löytyy lisäksi erilaisia tahnoja, kuten chilitahnaa. Soijarouhe ja linssit on halpoja, hyviä ja terveellisiä, mutta vaatii mausteita. Useimmiten keitän linssit ja rouheen kasvisliemessä, joka riittää mausteeksi aika hyvin. Kun kaapista löytyy edulliset perusraaka-aineet, voi välillä ostaa jotain tyyriimpääkin herkkua, tai sortua marketin lohitarjoukseen. Kuvassa soijarouhepihvit (sipulia, rouhetta ja kananmunaa, paista lettupannulla että pysyy koossa) ja porkkana-punajuurimuusi. Tämä ruoka tais maksaa yhteensä alle 5 euroa ja tästä tais tulla ainakin 4 annosta. Kananmunat on halpoja, ja antaa energiaa pitkäksi aikaa. 

E. Tee isompia satseja kerralla, säästät aikaa ja rahaa ja syöt terveellisemmin. Tiedättekö sen tunteen kun tulee kotiin ja on hirveä nälkä eikä tee mieli kokkailla vaan syödä heti? Itse olen todella laiska kokki ja kokkaan ehkä 2 kertaa viikossa, mutta kompensoin asiaa isommilla annoksilla. Kuvassa on linssi-porkkanavuokaa joka on todella hyvää, ja säilyy jääkaapissa useamman päivän. Omasta vuoastani tulee arviolta kuusi annosta. Muita helppoja ruokia on esimerkiksi wokki, johon voi laittaa melkein mitä vain, ja erilaiset vuoat ja padat. 


F. Tee kalliista halpaa. Tajusin jo aikaa sitten, että voisin elää pelkällä salaatilla. Ravintolassa, koulussa ja töissä otan lähes poikkeuksetta salaatin, ja konkurssin iskiessä oon oikeasti nähnyt unta tuoreista vihanneksista kun niitä ei ole ollut varaa ostaa. Tähän keksin ratkaisun joku aika sitten. Teen jääkaappiin valmiiksi ison törpön salaattia kannelliseen astiaan. Salaatit ei säily kauaa, joten oon tehnyt törppöön pohjan, johon laitan jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua ja sipulia. Kun nälkä iskee, otan lautasellisen salaattia ja lisään siihen jotain ruokaisampia ainesosia ja yhdestä satsista oon syönyt arviolta neljä päivää (kun on hirveä nälkä, ei todellakaan tee mieli alkaa pilkkoa kasviksia, ja ennen sorruin usein kaupan kalliiseen valmissalaattiin). Lemppareita on olleet oliivit, kapris, aurinkokuivatut tomaatit, tonnikala, silli, paistettu kananmuna ja joku juusto kuten feta tai vuohenjuusto. Ruokalasku ei nouse kohtuuttoman suureksi, sillä useat noista on pitkään säilyviä säilykkeitä ja yhdestä köntistä fetajuustoakin saa ainakin neljälle päivälle annoksen. Kalliit salaatinkastikkeet olen vaihtanut balsamicopohjaiseen kastikkeeseen, jota ei paljon tarvitse salaatin päälle lorauttaa. Pari viikkoa sitten ostin myös pullollisen ihanaa vadelmaviinietikkaa, joka maksoi  vain 1,50€! Lempiruokaakin voi siis saada halvalla, kun muistaa vaan tehdä isomman annoksen.

G. Pakasteet. Marjat on yks suurimpia herkkujani, ja niitä löytyykin pakkasesta lähes poikkeuksetta. Syksyisin voi poimia marjoja pakkaseen, ja itse hyödynnän joka vuosi isän tyrni- ja mustaviinimarjapuskat. Marjoista taikoo nopeasti esimerkiksi herkullisen smoothien. Pakkaseen voi säilöä muutakin kuin Ristorante-pizzan ja sipulirenkaita. Esimerkiksi wok-vihannekset, tarjouksesta ostettu kala ja leipä, tai eilispäivän ruuan jämät voi säilöä pakkaseen. Omasta pakastimesta löytyy usein myös mm. iso pussillinen katkarapuja, joista saa nopeasti lisukkeen vaikka wokkiin tai salaattiin.

H. Pakkauskoot. Itse katson aina tuotetta valitessani kilohinnan, sillä tässäkin asiassa voi säästää pitkän pennin. Yleensä isot pakkaukset ovat edullisempia, ja niitä pyrin itsekin ostamaan. Jos taas tarvitsee vaikkapa jotain erikoisempaa raaka-ainetta pienemmän määrän, jota ei muuten ehkä tule liikaa käytettyä, suuntaan Punnitse & Säästä -liikkeeseen, josta saa tuotteita haluamansa määrän ja vieläpä ekologisesti paperipussiin pakattuna.

Tämmösiä juttuja tuli mieleen, voi olla että palaan aiheeseen vielä myöhemmin, jos tulee lisää ideoita. Heräsikö ajatuksia aiheeseen liittyen? :)

11 kommenttia :

  1. "Kaurapuuro on hyvää, halpaa ja terveellistä." En kyllä sanoisi kaurapuuroa terveelliseksi. Halpaa ja hyvää se kyllä on, mutta säännöllisesti ja isoina määrinä syötynä sillä saa tehokkaasti tuhottua haimansa ja siten koko kropan. :-P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistähän tuommoinen informaatio on peräisin? En ole koskaan kuullutkaan. Ja mikähän tarkoittaa isoa määrää? Tästä päästään lempiaiheeseeni kohtuuteen kaikessa syömisessä, mikä on länsimaissa ollut jo aikoja sitten unohdettu periaate. Tuskin kukaan vetää kaurapuuropaketillista päivässä enkä siihen kannustakaan. Itse syön aamupuurossani 1dl kaurahiutaleita päivässä, ja ainoat vaikutukset mitä olen tiedostanut, on positiivisia ja esimerkiksi herkkä vatsa on parantunut puuron syönnin aloitettuani.

      Poista
    2. Kaikkeen kuolee jos syö liikaa : D tämmösille vatsaongelmaisille ku me niin kaurapuuro on varmasti mitä vaan leipää parempi vaihtoehto :|

      Poista
    3. Nyt jotain lähdettä tänne kauran epäterveellisyydestä. Pikaisella etsinnällä en löytänyt yhtäkään linkkiä tai tutkimusta kauran haitallisuudesta haimalla (tai mille muulelkaan sisäelimelle). Päinvastoin. Kaura on yksi harvoista viljoista, jota suositellaan kroonisesta haimatulehduksesta kärsiville, lisäksi kauran on todettu vähentävän riskiä haimasyöpään. Kaikki vaan syömään kauraa! Linkit todisteeksi: http://www.bastyrcenter.org/content/view/1394/ ja http://www.healtharticles101.com/top-10-foods-in-a-diet-for-chronic-pancreatitis/ Ja kuten sarkku sanoi, kaikkeen kuolee liian suurilla annoksilla, myös veteen.

      Poista
    4. Kaura aiheuttaa voimakasta insuliinin eritystä, minkä näkee esimerkiksi glykeemisestä indeksistä. Tällainen on voimakas metabolisen oireyhtymän ja siten kakkostyypin diabeteksenkin riskitekijä. Kysehän ei ole mistään erityisestä kauran ominaisuudesta, vaan tämä on toki yhteistä kaikille viljatuotteille, vaikka GI vaihteleekin riippuen viljasta (ohralla on alhaisin glykeeminen indeksi) ja etenkin sen tarjoilumuodosta (puuro, leipä, pasta jne - pasta on yleensä tältä kannalta edullisin tuote, mutta ei toki monen mielestä aamupalaruokaa). Myös eri tuotteiden välillä on isoja eroja. Em. linkissä suomalainen Elovena pärjäsi todella surkeasti: sen glykeeminen indeksi oli karkin tasoa.

      Jos haluaa terveellisempää mutta silti edullista aamupalaa, voi kokeilla vaikkapa linssejä. Ne eivät ehkä suomalaisesta tunnu aamupalaruoalta (intialainen olisi eri mieltä), mutta aika samantyyppistä ruokaa niistä saa aikaiseksi kuin puurohiutaleistakin.

      Poista
    5. Linssit taas sisältävät FODMAP-hiilihydraatteja, eivätkä siksi sovi meille ÄSO:sta kärsiville :)

      Poista
    6. Kummasti on ihmiset viljoilla pärjänneet vuosituhansien ajan. On täysin eri asia jos on joku terveydellinen syy kauran poisjättämiseen. En oo koskaan kuullut kenenkään sairastuneen diabetekseen kaurapuuron syömisen takia, enkä näe mitään syytä terveen ihmisen jättää kauraa pois. Hyvä on myös muistaa, että mikä toimii toiselle, ei välttämättä käy jollekin muulle. Esim. Vehnä voi sekottaa mun elimistön moneksi päiväksi. Linssejä pystyn syömään pienissä määrin. Kauraa voin arvostella vain omien kokemusteni kautta, verensokeri (entisenä sokerinarkkarina) on noussut mulla ainakin tasaisesti ja pysynyt pitkään tasaisena. Vatsaongelmat ovat suureksi osaksi hävinneet. Myös isäni on terveempi kuin koskaan aloitettuaan kaurapuuron syönnin. Tässäkin pitää muistaa se kohtuus ja maalaisjärjen käyttö. Ainahan on olemassa terveellisempiä vaihtoehtoja, mutta missä vaiheessa se liika terveellisyys muuttuu sairaaksi?

      Poista
  2. Kiitti vinkeistä! Olen itsekin vasta viime vuosina alkanut pastan ja riisin tursutessa korvista miettiä vaihtoehtoja kasviksien ja juuresten suunnalta, ja hyödyntänyt kausi-aineksia heviosastolla. Esimerkiksi tänän syksynä ensimmäistä kertaa kouluaikojen jälkeen tein kaalilaatikkoa ja voi kun oli hyvää :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaali ihan unohtui! Määkin tein pitkästä aikaa tänä syksynä kaalilaatikkoa. Ihan on kyllä konkurssiruokien aatelia, harmi että maha ei kestä sitä kovin suurina määrinä :(

      Poista
  3. Psst, pieni asiavirhe pisti silmään! Omenahyve ei ole vegaanista, jos käyttää hunajaa >:) Mutta hyvä postaus! Kiitos tästä :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hups, unohdan aina ton hunajan! Kiitos oikaisusta :)

      Poista